Σε προηγούμενο ενημερωτικό είχαμε αναφερθεί γενικά σε θέματα που αφορούν τον έλεγχο επιχειρήσεων εστίασης με έμμεσες τεχνικές ελέγχου. Οι επιχειρήσεις που έχουν ΚΑΔ και αρχίζει από 56.θεωρούνται κατά βάση επιχειρήσεις εστίασης δλδ εστιατόρια , καντίνες , καφετέριες , καφενεία , αναψυκτήρια , Μπάρ ,catering κλπ.
Κατ αρχά πρόκειται για διεθνώς αναγνωρισμένες τεχνικές ελέγχου που χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης μέσω της ανάλυσης των οικονομικών δεδομένων των
φορολογουμένων χρησιμοποιώντας πληροφορίες από ένα εύρος πηγών, πέραν της δήλωσης
του φορολογούμενου και των επίσημων βιβλίων και στοιχείων αυτού. Στοχεύουν στη
φορολόγηση φυσικών προσώπων μεγάλου πλούτου που διαφεύγουν της φορολογίας με τους
υπάρχοντες τρόπους φορολόγησης, στον εκσυγχρονισμό των ελεγκτικών Υπηρεσιών με την
εφαρμογή πρωτοποριακών μεθόδων ελέγχου, στην ανάδειξη της διαχρονικά αποκρυβείσας
φορολογητέα ύλης ακολουθώντας την διαδρομή του χρήματος και στην εμπέδωση του
αισθήματος κοινωνικής δικαιοσύνης και χρηστής διοίκησης
Για να καταλήξει ο φορολογικός έλεγχος στην εφαρμογή των εμμέσων τεχνικών σε μια υπόθεση όπου έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου πρέπει να έχουν διαπιστωθεί τα παρακάτω ( εν όλω η εν μέρει)
- Δυσαρμονία του κόστους πωληθέντων με τις πωλήσεις με αποτέλεσμα χαμηλό συντελεστή μικτού κέρδους.
- Φορολογικές παραβάσεις που ενισχύουν την βεβαιότητα του φορολογικού ελέγχου ότι οι πωλήσεις που δηλώνονται υπολείπονται των πραγματικών.Ειδικά όταν οι παραβάσεις είναι επαναλαμβανόμενες και σοβαρές.
- Όταν δηλώνονται για συνεχείς χρήσεις ζημιές και οι οποίες δεν καλύπτονται επαρκώς .
- Όταν προκύπτει αδικαιολόγητος πλουτισμός ( απόκτηση περιουσιακών στοιχείων , αύξηση καταθέσεων και λοιπών παγίων η ρευστοποιήσιμων στοιχείων, προσωπικές δπάνες δυσανάλογες με το δηλούμενο εισόδημα ).
- Άλλες πληροφορίες που έχει η διοίκηση ( δελτία πληροφοριών) από συναλλαγές με τρίτους , διακίνηση χρημάτων κλπ.
- Ελλειπή η μη ορθή τήρηση των προβλεπομένων φορολογικών διαδικασιών , ανακριβέις φορολογικές δηλώσεις κλπ.και μέθοδοι κάλυψεις τεκμιτρίων απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ( δωρεες χρημάτων , δάνεια , κέρδη απο τυχερά παιχνίδια κλπ)
Διαδικασία ελέγχου με τις Έμμεσες Τεχνικές σε επιχείρηση ΕΣΤΙΑΣΗΣ.( ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ )
Ας θεωρήσουμε για παράδειγμα εργασίας την περίπτωση της δυσαρμονίας μεταξύ πωλήσεων που δηλώθηκαν και του κόστους πωληθέντων των εμπορευμάτων που πωλήθηκαν ( για απλογραφικά βιβλία που τηρεί ένα εστιατόριο είναι οι αγορές των υλικών – εμπορευμάτων καθώς και τα ποτά αναψυκτικά κλπ)
Ο έλεγχος θεωρεί ότι πρέπει να εφαρμοστούν οι έμμεσες τεχνικές επειδή διαπιστώνει την δυσαναλογία κόστους αγορών που αναλώθηκαν με τις πωλήσεις που έχει αποτέλεσμα είτε το πολύ χαμηλό μικτό κέρδος και σαν συνέπεια να δηλώνονται ζημίες οι οποίες δεν καλύπτονται απο το σύνολο των εισοδημάτων . Εδώ δυστυχώς η επιλογή γίνεται επι δικαίων και αδίκων δλδ μια επιχείρηση μπορεί να μην πήγε καλά και να έκλεισε (άδικο ) , η μια άλλη με ζημιές για συνεχόμενες χρήσεις ( δίκαιο)..Δεν συνηθίζεται πάντως μια επιχείρηση να έχει πραγματικές ζημιές για χρόνια πχ για 3 χρόνια ζημίες 60.000€ ενώ δεν υπάρχουν άλλες πηγές εισοδήματος που να αποσβένουν την ζημία.
Διαδικασία ελέγχου και …<<λογαριασμός>> που επιδεται από τον έλεγχο.
Στο πρακτικό κομμάτι ας χειριστούμε ένα παράδειγμα ενός εστιατορίου που για λόγους εργασίας έχει πχ συντελεστή 14,75 % ΦΠΑ (σαν μέσος όρος αναλογίας φαγητού με ποτό )
ΧΡΗΣΗ 2023
Πωλήσεις :165000€ ,Αγορές υλικών και λοιπών εμπορευμάτων:98500€ Δαπάνες προσωπικού :68900€ , Λοιπές δαπάνες ( αποδοχές, ενοίκια , ηλεκτρισμός ύδρευση , αποσβέσεις κλπ) :48000€ Συνεπώς το σύνολο των εσόδων 165.000€ μείον το σύνολο των εξόδων 215400€ δίνει ζημία :50.400€. Η επιχείρηση έχει για τις προηγούμενες χρήσεις παρεμφερή αποτελέσματα ( πολύ χαμηλά κέρδη , ζημίες , και δυσαναλογία κόστους πωληθέντων με πωλήσεις κάτι που επηρεάζει το τελικό φορολογικό αποτέλεσμα .
Στην επιχείρηση αυτή θα κοινοποιηθεί προσωρινό σημέιωμα υπολογισμού ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ και ΦΠΑ :
Πωλήσεις μετά από έλεγχο Αγορές :98500μείον 30% φύρα ( προσοχή σατα ποτά η φύρα που γινεται αποδεκτή είναι 10%) τελικό κόστος 68950 € υπολογισμός πωλήσεων :κόστος 68950 € επι 3 πωλήσεις 206850€ Συνεπώς τα κέρδη που προσδιορίζονται είναι : 206850 μείον 165000 κέρδη 41850€. Συνεπως ο φόρος θα υπολογιστεί στα 41850 € που σημαινει 10314€ πλέον πρόστιμο 50% τελικό 15471€ για φόρο εισοδήματος και ΦΠΑ περίπου :6172 € πλέον πρόστιμο 50% συνολικά για ΦΠΑ 9259€. Να σημειωθεί ότι το πρόστιμο θα μειωθεί στο 25% άν πρηρωθεί το 1/4 τητων συνολικών φόρων .Το ποσό που μένει ρυθμίζεται μέχρι 12δόσεις.Το συνμπέρασμα ?Καλέιται μια επιχείρηση μόνο για μια χρήση του παρελθόντος να πληρώσει 24730€.Είναι προφανές ότι η επιχείρηση κινδυνεύει να κλείσει άν ο έλεγχος επεκταθεί με την ιδια μέθοδο και σε άλλη χρήση΄.ΥΓ… το παράδειμα είναι εντελώς ενδεικτικά και δεν έχει λαβει υπόψιν την αναλογία των ποτών .Στην περίπτωση αυτή το σύνολο των φόρων θα ήταν αυξημένο κατά 15% περίπου λόγω μειωμένης φύρας)
ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Στο σημείο αυτό η άποψη μας αναφορικά με στοιχεία που αναφέρονται σε συνταγές και τιμοκαταλόγους παρελθουσών χρήσεων δεν έχουν λογική και μάλιστα όταν το δείγμα που καθορίζει το αποτέλεσμα είναι ενδεικτικό και όχι επαρκές. Η Λογική σταματά την στιγμή που ζητείτε και μάλιστα << επι ποινή>> να διαθέτει στοιχεία κ;αθορισμού κόστους πρίν πέντε χρόνια . τιμοκατάλογο , κλπ κλπ .Πιστεύουμε οτι η αναδρομικότητα είναι μοναδικό φαινόμενο και μάλιστα όταν γνωρίζει ο έλεγχος ότι μια επιχείρηση δεν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις παραπάνω υποχρεώσεις.Ειδικά δε στο σημείο όπου η σύγκριση που επικαλείται ο έλεγχος δεν πάιρνει υπόψιν του ειδικά στοιχεία διαφοροποίησης όπως συνθήκες που υπήρχαν ..τότε… και οι οποίες δυστυχώς ξεχνιούνται ( πχ covid…) Ο ΛΟΓΙΣΤΗΣ οφείλει να παρέχει την αρωγή και την δέουσα υπερασπιστική γραμμή και να έχει συνδράμει τόσο στην υπερασπιστική γραμμή των δεδομένων που και ο ίδιος αποδέχθεικε όσο στην πρόλειψη και αποφυγή των στοιχείων που οδήγησαν στον έλεγχο μέσω εμμέσων τεχνικών με τις κατάλληλες συμβουλές.
Ο σωστός επαγγελματίας Λογιστής -Σύμβουλος οφείλει να παραιτηθεί αν διαβλέπει συνεχιζόμενη πρακτική ( όπου ισχύει) απο επιχείρηση που γνωρίζει ότι ελεοχεύει ο κίνδυνος φορολογικού ελέγχου με έμμεσες τεχνικές. Οφείλει να του πεί κλείστο τώρα ..κι άσε να το << τρέξει >> άλλο ΑΦΜ …
Οφείλει να του βρεί επισημαίνει τρόπους που θα μαλακώνουν τις συνέπειες απο έλεγχο με έμμεσες τεχνικές ( μέσω του κόστους που προσδιορίζει τις πωλήσεις) όπως πχ η μείωση του κόστους με καταστροφές εμπορευμάτων που έχουν γίνει λόγω ημε.λήξης η αστοχίας στην αγορά , λόγω αυτοπαραδόσεων κλπ κλπ…
Τέλος Ο Λογιστής που ασχολέιται μόνο με τα στοιχεία ( τιμολόγια ΑΛΠ κλπ ..) και διεκπεραιώσεις πλατφόρμας έχει αυτοπροσδιοριστεί σαν βοηθός ΚΕΠ .Ο σύγχρονος λογιστής πρέπει να ασχοληθεί περισσότερο με την ανάλυση και στα στοιχεία που προσδιορίζουν την βιωσιμότητα μιας επιχείρησης όπως αυτά του ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Για την χρήση του 2024 γίνονται αποκαλυπτήρια με την εφαρμογή των ηλεκτρονικών συναλλαγών και του πλαστικού χρήματος .Εδώ η πολιτεία έκανε κίνηση ΜΑΤ ….και καλούνται εν συνεχεία οι επιχειρήσεις και οι Λογιστές ν απαντήσουν στις αιτίες που το κράτος επικαλείτε εφαρμόζοντας την επώδυνη πρακτική των εμμεσων τεχνικών για τα πρποηγούμενα χρόνια
Μένουν μόλις 35 εργάσιμες ημέρες για να παρθούν αποφάσεις που σχετίζονται με τον φορολογικό απολογισμό της χρονίας που τρέχει και της χρονιάς που έρχεται.Αυτοί που θα γυρίσουν απο χειμερινές διακοπές λογω κόπωσηςαπό την σεζόν που έφυγε ΙΣΑ ΠΟΥ ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΟΥΝ
Ειναι αδιανόητο το 50% απο τους επιχειρηματίες των τουριαστικών περιοχών κάθε χρόνο να φέυγει διακοπές μόλις υποβληθεί η δήλωση ΦΠΑ του 3ου τριμήνου χωρίς να γνωρίζουν γιατί δεν ρωτούν πως θα διαμορφωθούν τα οικονομικά τους δεδομένα στο κλείσιμο της χρονίας με αποτέλεσμα τα παραπάνω,.
Συμπέρασμα:
Αν ο έλεγχος με τις έμμεσες τεχνικές εφαρμοστεί στο σύνολο της εστίασης αναδρομικά και ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις τουριστικών περιοχών θα οδηγούσε στο κλείσιμο το 60-70% των επιχειρήσεων .Συνεπώς η πόλιτεία ανεξάρτητα απο την υπόνοια για υποκρυπτόμενη φοροδιαφυγή οφείλει να ενσκύψει με μέθοδους που η καταπολέμηση της δεν θα δημιουργεί κοινωνικά προβλήματα.Οι φορολογικες αρχές σε συνεργασία με τα επιμελητήρια ,και τους συλλόγους των επαγγελματιών οφείλουν να διατηρούν ενημερωμένες τις επιχειρήσεις για τα παραπάνω .Ο ρόλος του σύγχρονου Λογιστή πρεπει να αυτοαναθεωρηθεί και να απογαλακτιστεί απο την καθημερινότητα που του στερεί την διορατικότητα. Οι λογιστές πρέπει να οργανωθούν μέσα από δραστήριους συλλόγους και σαν επαγγελματίες να υπερασπιστούν την επιστήμη που υπηρετούν ειδικά οι πτχ των ΑΕΙ..σεβόμενοι τα τόσα χρόνια σπουδών στην Οικονομική Επιστήμη.
ΠΕΤΡΟΣ ΚΩΤΣΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΛΟΓΙΤΕΣ Α ΤΑΞΗΣ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΗΝΟΥ