Διανύουμε ήδη το 2ο μήνα απο την έναρξη υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για τα εισοδήματα του 2021.
Με αφορμή τις διαφορετικές απόψεις συγγραμμάτων , συναδέλφων φοροτεχνικών , αλλα και την έλλειψη σαφής οδηγίας από μέρους της ΑΑΔΕ κρίνοιυμε αναγκαίο να επισημάνουμε τα παρακάτω:
ΣΚΟΠΟΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΑΣ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗΣ.
Με την έναρξη της πανδημίας η Ευρωπαική Επιτροπή με ανακοίνωση της καθόρισε προσωρινό πλαίσιο στήριξης της οικονομίας εξαιτιας του έκτακτου γεγονότος έξαρσης της νόσου COVID -19.και ακολουθησε η χώρα μας με την Πράξη Νομοθετικού περιεχομένου 20/03/2020 .Σύμφωνα με την ως άνω Ανακοίνωση της Επιτροπής αλλά και την Π.Ν.Π. τα κράτη μέλη μπορούν να χορηγήσουν προσωρινά περιορισμένα ποσά ενίσχυσης με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων, επιστρεπτέων προκαταβολών εν όλω η εν μέρει ή φορολογικών πλεονεκτημάτων σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν αιφνίδια έλλειψη ή ακόμη και ανυπαρξία ρευστότητας.Σκοπός να στηριχθεί η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων , το επιχειρηματικό περιβάλλον , και γενικά η Ελληνική Οικονομία από τις βραχυχρόνιες και μακρόχρονες συνέπειες της καθολικής οικονομικής απραξίας εξ αιτίας του έκτακτου γεγονότος της πανδημίας , η οποία συνεχίζεται επι σειρά 3 ετών 2020,2021,2022 .Η Π.Ν.Π καθόριζε ότι :
“1. Σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορονοϊού COVID-19, δύναται να χορηγείται ενίσχυση επιστρεπτέα, εν όλω ή εν μέρει, με τη μορφή της “επιστρεπτέας προκαταβολής”..
4. Η ενίσχυση με τη μορφή της “επιστρεπτέας προκαταβολής” είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη και δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή”.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ
….Μέχρι σήμερα λοιπόν δεν υπάρχει ξεκάθαρη θέση απο την ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΡΧΗ για το πώς , πότε , και άν θα φορολογηθεί το μη επιστρεπτέο τμήμα ενισχύσεων των επιχειρήσεων εξαιτίας του πανδημικού φαινομένου .( ΠΡΟΣΟΧΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΛΛΑ ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ)
Είναι σύνηθες το φαινόμενο του αιφνιδιασμού των επιχειρήσεων εκ των υστέρων και καθυστερημένα .
Με αφορμή την προτροπή από έντυπα ενημέρωσης συμπλήρωσης ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ 2021 και λοιπών συνάδελφων που ερμηνεύουν την άποψη τους και μόνο μέσω : Εγκύκλιος 2025/2022 , η ΕΛΤΕ ΜΑΡΤΙΟΥ 2022 με οδηγία της για τον λογιστικό χειρισμό της μη επιστρεπτέας προκαταβολής , μια παλιά ΠΟΛ 1223/2015, και πολλές άλλες <<αυθαίρετες νομοθεσίες>> καταλήγουν στο περίφημο.. ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ ..είναι να φορολογηθεί με τα εισοδήματα του 2021 το μή επιστρεπτέο ποσό ΠΟΥ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ 08-05-2022 ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΒΕΒΑΙΩΘΕΙ σε καμία επιχείρηση .
Ποιος βεβαιώνει λοιπόν την ορθότητα της <<άποψης >>κάθε ένα απο εμάς για το :
Είναι το σωστό ποσό ?Είναι πλήρεις και επαληθευμένες οι λοιπές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων αναφορικά με τους όρους χορήγησης ? Είναι δίκαιη η φορολόγιση μιας κρατικής ενίσχυσης που επωμίστηκαν το κόστος διατήρησης θέσεων εργασίας αφενός αλλα και τον αγώνα επιβίωσης μέσα σε συνθήκες οικονομικής απραξίας?Είναι δίκαιη η φορολόγηση σε μια και μόνο χρονιά στην περίπτωση φορολόγησης με τα εισοδήματα του 2021 ?Ετσι δεν εξανεμίζεται η όποια ενίσχυση όταν ο φόρος για μία και μόνο χρονιά θα είναι δυσβάστακτος?( σχεδόν 2,5 φορές και πάνω περισσότερος)
Σε περίπτωση φορολόγησης του μη επιστρεπτέου ποσού η κατανομή του σε φορολογητέο εισόδημα μήπως πρέπει γίνει για λόγους φορολογικής δικαιοσύνης κατα την αναλογία του χρόνου αποπληρωμής του επιστρεπτέου ποσού?
Η Πολιτεία η οποία στάθηκε στο πλευρό των επιχειρήσεων την περίοδο της πανδημίας οφείλει να πάρει άμεσα θέση και να ξεκαθαρίσει έστω και καθυστερημένα τον τρόπο φορολόγιας του μή επιστρεπτέου όχι μόνο για την ειστρεπτέα προκαταβολή αλλα και για κάθε μη επιστρεπτέα ενίσχυση.Μια χρονιά δεν μπορεί να κρατήσει στους ώμους της το βάρος μιας βιωσιμότητας που δεν κρίνεται σε 1 χρόνο ειδικά όταν η πανδημία συνεχίζεται.
Τελος θυμίζω την άποψη του κκ ΔΑΛΙΑΝΗ ARTION AE εκλεκτού συναδέλφου και πάνω από όλα διορατικού :
<<Κλείνοντας, θα πρέπει να τονιστεί πως η εφαρμογή του μέτρου αυτού θα πρέπει να τύχει ιδιαίτερης προσοχής τόσο από πλευράς καθορισμού των δικαιούχων από την Κυβέρνηση όσο και από πλευράς των επιχειρήσεων που πρόκειται να ωφεληθούν, καθώς σε περίπτωση που η χορηγηθείσα κρατική ενίσχυση κριθεί μη νόμιμη είτε λόγω εσφαλμένου κρατικού πλαισίου χορήγησής της είτε λόγω απουσίας των προϋποθέσεων για τη λήψη της από την ωφεληθείσα επιχείρηση, σε κάθε περίπτωση, η επιχείρηση που έλαβε την ενίσχυση οφείλει να την επιστρέψει και μάλιστα εντόκως. Συνεπώς, υπάρχει ο κίνδυνος να ζημιωθεί μακροπρόθεσμα μία επιχείρηση, αντί να ωφεληθεί.>> άρθρο του στο CAPITAL .GR
ΠΕΤΡΟΣ ΚΩΤΣΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΛΟΓΙΣΤΕΣ-ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ